Blue Wave wil van schoonmaken een beleving maken

Blue Wave

Zutphen – Stofzuigers, zeepjes, afvalbakken en dweilen. Allemaal alledaagse artikelen waar iedereen wel eens mee te maken heeft, maar waar weinig mensen aandacht aan schenken. Zo niet bij het Zutphense bedrijf Blue Wave, dat gespecialiseerd is in alles wat met schoonmaakartikelen en aanverwante producten te maken heeft. Schoonmaakbedrijven, horeca, non-profitinstellingen en particulieren vinden sinds 2010 hun weg naar het beeldbepalende pand van Blue Wave op het Zutphense bedrijventerrein de Revelhorst. Het nieuwste pronkstuk van het bedrijf is een splinternieuwe showroom waar alles draait om beleving. Aanstaande vrijdag en zaterdag houdt Blue Wave dan ook twee open dagen voor relaties en andere geïnteresseerden, zodat iedereen kan zien wat er zoal mogelijk is op schoonmaakgebied.

Directeur Ferry van Sluijters is trots op zijn nieuwe showroom. Het is dan ook geen showroom waar zomaar wat producten staan uitgestald, maar een ruimte waar lang over nagedacht is. Verschillende productgroepen staan er bij elkaar en overal kan de klant zelf iets uittesten of ervaren. Zo is er bijvoorbeeld voor de glazenwassers een ruit waarop ze de verschillende glazenwasproducten ter plekke kunnen uittesten. Voor de bedrijfskleding ontwikkelde het bedrijf een app voor op de telefoon waarmee mensen zelf hun werkkleding kunnen samenstellen en vervolgens bestellen. Bij de stofzuigers kan ter plekke de zuigkracht en het aantal decibellen worden opgemeten om op die manier makkelijker het juiste product te kunnen kiezen. Slechts enkele voorbeelden van de nieuwe manier waarop Blue Wave het voor klanten gemakkelijker en leuker wil maken om producten bij hen af te nemen. En als gadget krijgen klanten in de showroom ook een muntje voor een automaat waar ze enkele bontgekleurde toiletrollen uit kunnen halen. Van Sluijters: “Veel mensen staan nooit stil bij schoonmaakproducten, pas als er iets kapot is mis je het. Wij denken daar uiteraard wel over na en proberen producten steeds beter af te stemmen op de klant. Zo zijn we nu bijvoorbeeld ook veel bezig met geur. Bepaalde geuren kunnen invloed hebben op mensen, ze kunnen er actiever of juist relaxter van worden. Daar spelen wij op in door producten met verschillende soorten geuren aan te bieden.”

Van Sluijters: “We wilden klanten graag meer inzicht geven in de markt, in wat er mogelijk is op schoonmaakgebied. Met onze nieuwe showroom kunnen we dat veel beter doen. Behalve productontwikkeling en verkoop vinden we het namelijk ook belangrijk dat klanten goed advies van ons krijgen, zodat ze producten van ons afnemen waar ze in de praktijk ook echt tevreden mee zijn. Bovendien hebben we maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoog in het vaandel staan en het geven van het juiste advies qua schoonmaakmiddelen hoort daar ook bij. In de praktijk worden er namelijk vaak teveel of verkeerde schoonmaakmiddelen gebruikt.”

Behalve de verkoop van schoonmaakmiddelen en sanitaire voorzieningen wil Blue Wave dus ook een soort servicecentrum worden op schoonmaakgebied. Speciaal daarvoor ontwikkelde het bedrijf ook verschillende adviesmodules. Op grote touchscreens in de nieuwe showroom kunnen klanten door middel van het invoeren van verschillende verbruiksgegevens passende adviezen krijgen over de aanschaf van producten. Van Sluijters: “Door de jaren heen hebben we veel klantgegevens verzameld over het verbruik van schoonmaakproducten. Die gegevens kunnen we nu mooi gebruiken om adviezen op maat te geven.” Er zijn in Nederland veel bedrijven die in schoonmaakmiddelen doen, maar met het nieuwe showroom-concept hoopt van Sluijters zich toch duidelijk te onderscheiden in de markt: “Onze ambitie is om binnen drie tot vijf jaar enkele nieuwe showrooms te openen met een regionale uitstraling.”

In onze eigen regio heeft Blue Wave die uitstraling inmiddels al. Het bedrijf werd in 1998 gestart in Hengelo en maakte in 2004 een doorstart in Baak met twee nieuwe aandeelhouders, waarna van Sluijters het roer overnam als directeur. De groei zette goed door met de verhuizing in 2010 naar het nieuwe pand op de Revelhorst. Behalve de showroom heeft Blue Wave er ook een groot magazijn waar schoonmaakbedrijven ’s ochtends hun spullen kunnen afhalen. Van Sluijters: “Veel schoonmaakbedrijven en glazenwassers hebben geen grote eigen bedrijfsruimte en dus halen ze vaak ’s ochtends bij ons op wat ze die dag nodig hebben.” In de nieuwe showroom kunnen de schoonmakers sinds kort met koffie en een krantje wachten op hun producten in de speciaal daarvoor ingerichte zithoek. De kantoorruimtes in het bedrijf zijn niet erg drukbezet, want de verschillende accountmanagers zijn vooral veel op pad. “We vinden het belangrijk om veel klantcontacten te hebben en op die manier goede relaties te onderhouden. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook de logistiek in eigen beheer, zo kunnen we zoveel mogelijk maatwerk leveren.”

Die klanten van het Zutphense schoonmaakbedrijf zijn erg divers. Grote bedrijven als bijvoorbeeld Holland Casino, afvalverwerker SITA en de hoofdkantoren van Rabobank worden door Blue Wave voorzien van sanitaire inrichting en schoonmaakartikelen. Maar ook sportverenigingen en particulieren kunnen kleinere hoeveelheden afnemen of machines huren. Van Sluijters: “Ik ben zelf actief in het bestuur van een voetbalclub en weet hoe krap de begroting van een sportvereniging kan zijn. Toch moeten ook sportclubs aan normen voldoen op het gebied van veiligheid en hygiëne. Wij hebben daarop ingespeeld met een speciaal voor die doelgroep ontwikkeld pakket, waarbij we voordelig geprijsde producten aanbieden in ruil voor sponsoring van onze kant. Op die manier kunnen sportclubs voldoen aan de normen zonder dat het financieel een zware last is.”

Juist als bedrijf dat in schoonmaakartikelen doet ziet Blue Wave een belangrijke taak weggelegd op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, volgens van Sluijters. “We willen laten zien dat ook schoonmaken op een duurzame manier kan en hebben dan ook veel producten in ons assortiment die aan hoge eisen op dat gebied voldoen. Daarnaast doen we ook mee aan re-integratietrajecten, om zo mensen die moeilijk aan werk kunnen komen toch weer aan de slag te krijgen. Ook hebben we een mooie samenwerking opgezet met atelier ’t Bouwhuis, waar verstandelijk beperkten prachtige schilderijen maken. Door ons hele gebouw hebben we die schilderijen hangen.”

Met de open dagen hoopt Blue Wave aankomend weekend nog meer bekendheid te geven aan de activiteiten van het bedrijf en iedereen is dan ook welkom om langs te komen. Voor meer informatie zie: www.bluewave.nl