Buurtsupers bevorderen leefbaarheid

De hoven zutphen - buurtsupers

Zutphen – Ons economische systeem lijkt eenvormigheid in het winkelbestand in de hand te werken. Binnensteden zijn steeds moeilijker van elkaar te onderscheiden, omdat grote winkelketens overal opduiken en zo zorgen voor een eentonig beeld. De oude diversiteit van kleine winkeliers verdwijnt langzamerhand en economische wetten zorgen ervoor dat kleine dorpjes en wat afgelegen wijken vaak zonder winkels komen te zitten. Wie goed zoekt kan echter toch een kleine tegenbeweging ontdekken. Tegen de verdrukking in verschijnen op sommige plekken weer ouderwets kleine buurtsupers, of ze wisten de trend van toenemende schaalvergroting zelfs al die jaren te weerstaan. De buurtsupers in Almen en de Zutphense wijk de Hoven zijn zulke voorbeelden. En het blijkt te werken, want mensen waarderen het dat er ook nog een supermarkt om de hoek zit.

Bern Schipper sprong vorig jaar bij in de Attent aan de Molenweg in de Hoven, omdat de eigenaar plotseling kwam te overlijden. Vanaf zijn achttiende werkte de Zeewoldenaar in verschillende functies binnen de supermarktbranche. Sinds maart van dit jaar heeft hij de exploitatie van de kleine supermarkt overgenomen en dat bevalt hem goed. “Ik heb het gevoel dat de buurtsuper weer in opkomst is. Mensen realiseren zich dat er zonder buurtsupers vaak niets anders meer zou zijn qua voorzieningen en gunnen kleine ondernemingen in de buurt wel wat. Ook voor veel ouderen is het belangrijk dat er nog iets dichtbij zit omdat ze vaak minder mobiel zijn.” Toch bestaat het publiek dat op Schippers’ winkel afkomt zeker niet alleen uit ouderen, de buurtsuper kent een heel aardige aanloop. “Voor de weekboodschappen gaan veel mensen de stad in, maar voor de dagelijkse kleine dingen komen ze dan hier. De Oude IJsselbrug is toch een drempel voor Hovenaren. En met benzine- en parkeerkosten erbij gerekend wil ik nog wel eens zien of grotere supermarkten zoveel goedkoper zijn.” Zijn assortiment is redelijk divers en bovendien probeert de ondernemer aantrekkelijk te zijn door samen met zijn zes parttime-medewerkers veel service en maatwerk te bieden. Zo komt een buurtbewoner juist wat artikelen terugbrengen die overbleven van een buurtfeest. Ze vertelt: “Dat hoef je bij een grotere supermarkt echt niet te proberen om zo’n afspraak te maken. Wij als buurtbewoners zijn erg blij dat er hier nog wat zit.” Schipper: “Buurtsupers zijn vaak erg lokaal geworteld, betrokken op de omgeving. Zo sponsor ik bijvoorbeeld de buurtvereniging . En ik heb een werknemer die bezorgt, vooral veel bij bedrijven. Die brengt de boodschappen desnoods tot in de keuken.” Sinds kort heeft Schipper ook honing in zijn winkel staan die even verderop geproduceerd wordt op de Kanonsdijk. “Lokale producten komen steeds meer in trek, dus als er meer mensen dat soort producten willen aanbieden zijn ze welkom.”

Voor de leefbaarheid van dorpen en wijken vervullen buurtsupers nog altijd een belangrijke functie, denkt de exploitant van Attent. “Als mensen kijken naar voorwaarden om zich te vestigen staat een supermarkt altijd op nummer èèn. Als er geen supermarkt aanwezig is, is een dorp of wijk echt een stuk minder aantrekkelijk. Ik functioneer zelf bijvoorbeeld als een halve bank. Mensen komen erg veel geld pinnen hier, omdat er geen enkele pinautomaat meer aanwezig is in de Hoven.”

Zo’n tien kilometer verderop in Almen staat nog zo’n voorbeeld van een kleine supermarkt die tegen de stroom oproeit. Jarenlang zat het dorp zonder supermarkt, totdat het concern Support&Co  twee jaar geleden besloot om onder de naam Superrr aan de slag te gaan in het voormalige kantoorgebouw van de Rabobank. De drie r’en staan voor Retail, Re-integratie en Relatie met het dorp, een bijzondere formule die het concern toepast in veel dorpen in het noorden van het land. Bedrijfsleider Daphne Moors: “Wij openen vestigingen op plekken waar iedereen sluit. Puur als supermarkt kunnen we op veel plekken niet genoeg winst maken en daarom zijn wij ook bezig met re-integratie van mensen die soms lang uit het arbeidsproces zijn geweest of een beperking hebben. Er lopen bij ons meer mensen dan zou kunnen als ze door ons betaald werden. We hebben ook enkele begeleiders in dienst die mensen op weg helpen.” Door die re-integratieaanpak is het bedrijf minder geld kwijt aan werknemers en is er dus toch winst te maken op plekken waar dat anders niet zou kunnen. In Almen besloot het bedrijf bovendien om voor het eerst ook vrijwilligers uit het dorp te gaan werven. Moors: “Dat hadden we als voorwaarde afgesproken met de gemeente, maar er bleek ook vanuit de dorpelingen zelf erg veel animo voor te zijn. Het zijn er nu wat minder, maar we begonnen met zeventien vrijwilligers. Mensen zijn erg blij dat er weer een supermarkt is en willen zich er best voor inzetten om dat mogelijk te maken. Bij de opening stonden honderden mensen op de stoep.”

Almen - buurtsupers

De Almense buurtsuper is inmiddels een echte ontmoetingsplek geworden. Klanten komen niet alleen uit het dorp, maar ook van verder. Zelfs uit Warnsveld komen er regelmatig mensen langs, volgens Moors. Dat succes komt ook door de open opzet van de winkel, een bewuste keuze volgens Moors. “Ik kom zelf wel uit de retail, maar had geen supermarktachtergrond. Samen met een collega ben ik er blanco ingestapt en we bedachten dat het mooi zou zijn als we lage stellingen zouden maken en geen lange rijen, maar een looproute. Dat bevordert de gezelligheid en de open sfeer van de winkel. Bij de opening waren de hoge bazen van Spar aanvankelijk sceptisch, maar het blijkt te werken. Deze opzet gaan we nu ook in andere vestigingen introduceren.” Het sociale gezicht is volgens Moors een belangrijk onderdeel van de winkelketen, die nog regelmatig uitbreidt. Moors: “We bekijken de situatie van plek tot plek en passen ons daarop aan. Soms blijkt het ook niet voldoende te werken en moeten we toch weer sluiten. Er moet wel voldoende vraag zijn vanuit het dorp.”