Een Achterhoeker tussen de oliesjeiks

Een Achterhoeker tussen de oliesjeiks - Holland Aqua Sight acrylglasZutphen – Zelf staat Zutphenaar Mark Hoentjen ook nog wel eens verbaasd om zich heen te kijken als hij zich weer eens in de meest luxe omstandigheden in Saudi Arabie of Rusland bevind. Twee jaar geleden begon hij met zijn bedrijfje Holland Aqua Sight acrylglas te bouwen in zwembaden, badkamers en tuinen. Of eigenlijk pas een half jaar geleden, want er ging een intensieve testperiode aan vooraf. De jonge ondernemer is van oorsprong beroepsduiker en deed veel aan het onderhoud van zwembaden. Na een project in Londen waarbij wanden van acrylglas werden ingebouwd in een zwembad dacht Hoentjen: dat kan ik beter. En zo ontstond zijn bedrijf dat nu in korte tijd sterk aan het groeien is.

Doordeweeks zit Mark Hoentjen tegenwoordig erg veel in het buitenland. “Het zijn vooral de rijkere mensen die me nu benaderen, mensen van het koningshuis in Saudi Arabie en dergelijke. Kennelijk gaat het nogal snel rond in dat wereldje. Ik heb laatst ook met een klein standje op een grote internationale zwembadbeurs in Stuttgart gestaan, daar was ook meteen veel belangstelling. Er waren zelfs mensen die speciaal voor mij naar die beurs waren gekomen.” Het is dus hard gegaan met de jonge Zutphenaar. Hij maakt heel wat gekke dingen mee tegenwoordig, begeeft zich in een wereld die niet echt de zijne is. Miljonairs voor wie zelfs in deze tijd niets te gek is en peperdure villa’s bouwen. “Ik heb bijvoorbeeld voor een man een slaapkamer gebouwd met een compleet acrylglazen dak, omgeven door water. Hij durft er nu niet eens in te slapen, omdat hij bang is voor al dat water om zich heen.” En laatst nog rondde hij een project af in Saudi Arabie, waarna hij een paar vliegtickets kreeg opgestuurd om een feestje bij te wonen. “Daar loop ik dan als simpele boer met een kaftan aan tussen al die rijken. Ik lach er maar om, doe me niet anders voor dan ik ben.” Of er wordt van hem verwacht dat hij voor het opmeten van een wand naar de andere kant van de wereld reist, een klusje van tien minuten.

Wat Hoentjen doet is dan ook behoorlijk uniek. “Ik ben eigenlijk de enige in Europa die met acrylglas van dit formaat werkt. Bij mij is in principe ook alles mogelijk. Acrylglas is mooi materiaal, je kunt er heel veel mee doen. LED-verlichting inbouwen, krommingen maken, het is allemaal mogelijk. Klanten hebben vaak al ideeën over wat ze willen en zelf heb ik ook een rijke fantasie.” Hij bouwt dan ook niet alleen rechttoe rechtaan wanden in, maar doet veel bijzondere projecten met een complex ontwerp. “Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een bekende parfumerieketen, die willen grote bollen in hun winkels hebben. En ik ga misschien ook aan de slag met grote transparante glijbanen. Dat zijn wel echt de mooiere uitdagingen.”

Oorspronkelijk wist Hoentjen vrijwel niets van acrylglas en de mogelijkheden ervan. Nadat het idee ontstond om er mee aan de slag te gaan verdiepte hij zich eerst in de markt en in het materiaal zelf. De Duitse acrylglas-fabriek waar Hoentjen nu mee werkt had aanvankelijk geen interesse in een samenwerking. “Ze krijgen regelmatig verzoeken, maar gaan lang niet overal op in. Nadat ik mijn plannen toch had opgestuurd veranderden ze van mening.” Een lange periode van cursussen volgen, uitgebreid testen en berekeningen maken volgde. Hoentjen werkt immers vooral met acrylglas onder water en dan is de druk op het materiaal hoog. Inmiddels heeft hij een eigen programma op de computer om berekeningen mee te kunnen maken en verkreeg hij een aantal patenten op acrylglas-toepassingen.

In verschillende landen over de hele wereld heeft Hoentjen nu ook al dealers die zijn materiaal verkopen, maar grote projecten doet hij nog steeds vooral zelf. “Ook dat is een voordeel: ik doe bijna alles zelf, van het ontwerp tot de installatie. De fabriek levert het ruwe materiaal en wij bewerken het. Vervolgens doe ik de installatie zelf, samen met een paar freelancers die me daarbij helpen. Het raam wordt dan per container opgestuurd en wij reizen er achteraan om het te installeren. Ik geef vervolgens ook een garantie van vijfentwintig jaar en verzorg het onderhoud.”

Hoentjen volgt eigenlijk precies de omgekeerde volgorde van veel andere bedrijven: eerst het buitenland en daarna Nederland. Hij zou namelijk als volgende stap ook graag actiever in eigen land worden. “Er is qua zwembaden zoveel mogelijk. Ik zou graag eens met bijvoorbeeld Duinrell of Center Parcs in zee gaan. Veel mensen hebben vaak geen idee wat er mogelijk is met een zwembad, ik zou dat graag laten zien. Je kunt bijvoorbeeld heel mooie combinaties maken van zwemmen en dieren. Dat heb ik nu in het buitenland ook al gedaan; vanuit het zwembad naar vissen kijken.” Ook welnesscentra zouden wat Hoentjen betreft een mooie partner kunnen zijn.

Maar voorlopig is dat nog even toekomstmuziek, want Hoentjen kan met zijn huidige opdrachten zo nog een jaar of twee vooruit. “Ik zou misschien in de toekomst nog wel personeel aan willen nemen, zodat je zelf niet meer zoveel hoeft te reizen en meer met het ontwerp bezig kan zijn. Maar waar ik over een paar jaar sta is nu nog moeilijk te zeggen. Dat het zo hard zou gaan als het nu gaat had ik al niet verwacht. Het is natuurlijk ook wel bijzonder, zo’n jonge jongen die telkens in het buitenland aan het werk is. Ik merk ook wel dat veel mensen nieuwsgierig zijn naar wat ik doe en hoe ik het allemaal voor elkaar krijg.” Maar teveel details over het ontwerp- en productieproces kan Hoentjen niet geven, want de concurrentie moet niet wijzer worden gemaakt dan nodig is. Het geheim van de smid blijft goed bewaard.