KMuitgevers: meer dan alleen boeken

KMuitgevers - Arjen Woudenberg

Zutphen – Soms vallen bedrijven op door een zichtbare locatie, soms vooral door wat ze doen. KMuitgevers hoort in die laatste categorie thuis. In het Leestense woonhuis van eigenaar Arjen Woudenberg en zijn partner José Coppes zou je niet direct een bedrijf verwachten, maar sinds enkele jaren timmert Zutphenaar Woudenberg niettemin stevig aan de weg als uitgever. In 2006 begon hij onder de naam KunstMag en inmiddels heeft Woudenberg al heel wat titels uitgebracht, voornamelijk op culinair gebied.

De boeken die KMuitgevers uitbrengt vallen vooral op door de grote aandacht voor vormgeving en fotografie. Woudenberg: “Ik heb tien jaar bij de werkgeversorganisatie van de grafische industrie gewerkt, daar heb ik boeken leren maken. In 2006 ben ik voor mezelf begonnen met een boek van chef-kok Robert Kranenborg. Dat liep zo goed dat KMuitgevers in één keer op de kaart stond als uitgever van hoogwaardige kookboeken.” Een imago dat is blijven hangen, want boeken met een culinair thema zijn de laatste jaren de hoofdmoot gaan vormen. De lijst is inmiddels behoorlijk lang: een kastelenkookboek, een boek over stamppotten, verschillende culinaire streekgidsen, een driedelige serie van Jonnie en Therese Boer en nog veel meer. Maar ook niet-culinaire boeken worden door KMuitgevers uitgebracht: een verslag van een reis met de stoptrein naar Parijs bijvoorbeeld en een geschiedenis van de Deventer tapijtindustrie.

Stampottenkookboek

De oorspronkelijke naam KunstMag had te maken met het feit dat Woudenberg zich in eerste instantie wilde richten op de kunstwereld. “In mijn tijd bij de uitgeversorganisatie had ik veel contact met kunstenaars. Ik vroeg me toen op een gegeven moment af: waarom geven veel mensen vaak een hoop geld uit aan dure posters als ze ook een zeefdruk of lithografie kunnen kopen? Die zijn vaak niet heel duur en het idee was om dat te gaan vermarkten. Maar dat mislukte, ik had uiteindelijk te weinig met het kunstwereldje.” Met de uitgave van het boek van de bekende kok Kranenborg had Woudenberg ondertussen wel een niche ontdekt en zijn nieuwe carrière als uitgever kende daarmee een vliegende start. Kunstmag veranderde in KMuitgevers.

Woudenberg is de spin in het uitgeversweb, dat verder gevormd wordt door partner José Coppes met haar communicatiebureau en verschillende freelancefotografen en -tekstschrijvers. Woudenberg: “Veel mensen vragen zich af wat een uitgever doet. Je hebt eigenlijk vooral een coördinerende rol. Ik krijg veel ideeën aangedragen en als ik daar iets in zie zoek ik er de juiste tekstschrijver, vormgever en fotograaf bij. Ik probeer een bepaalde synergie te creëren, waarbij mensen tegelijk zelf ook veel vrijheid hebben om een eigen invulling te geven aan hun bijdrage.” Voor elk boek probeert Woudenberg bovendien partners te vinden voor de financiering. Zo maakte een aardappelproducent het bijvoorbeeld mede mogelijk om een boek over stamppotten te maken. Ook geeft hij boeken uit in opdracht. Zo verscheen ‘De Lunette Buiten Binnen’ bij het afscheid van bestuurder Bonnes Venema van Sutfene, waarin een beeld wordt geschetst van het leven in zorgafdeling de Lunette.

Het hele proces van een idee tot een boek neemt natuurlijk nogal wat tijd in beslag. Soms een half jaar, soms twee jaar. Woudenberg: “Eigenlijk is uitgeven iets toegankelijks maken van de stroom aan inhoudelijk aanbod dat we krijgen, in wat voor vorm dan ook. Daarbij moet je als uitgever natuurlijk wel affiniteit hebben met je onderwerp en doelgroep vind ik, vandaar de focus op culinaire onderwerpen. José en ik houden erg van lekker eten en koken. Vooral van natuurlijke (streek)producten, we koken niet uit pakjes.” Die belangstelling voor streekproducten komt weer terug in de reeks culinaire streekgidsen die Woudenberg aan het opzetten is. De streekgidsen zijn kleine boekjes waarin hij enkele honderden adressen verzamelt waar culinaire bijzonderheden uit de betreffende regio kunnen worden gekocht. Tot nu kwam er al een editie Achterhoek en Liemers uit, maar er zitten er nog veel meer in de pen.

Die vormen van uitgeven zijn dus nogal gevarieerd bij Woudenberg, hoewel de gemene deler lijkt dat juist die vormgeving nogal centraal staat. Het boek als beleving. De Zutphense uitgever brengt boeken uit die opvallen door bijvoorbeeld een bijzonder formaat, zoals ‘Portfolio XL’. Een enorm groot boek waarin gerechten van Zutphens sterrenrestaurant ’t Schulten Hues worden gecombineerd met foto’s van modellen met kleding van modehuis Nuy. Een combinatie van voedsel, mode en design. Woudenberg: “Maar dertig procent van onze boeken wordt verkocht via de boekhandels. De meesten komen bijvoorbeeld bij restaurants of andere bedrijven te liggen, of worden weggeven als relatiegeschenken. Onze oplagen zijn soms klein, maar meestal toch minimaal twee tot drieduizend.”

De beleving staat dus centraal bij KMuitgevers en dat uit zich ook in het feit dat Woudenberg het niet alleen bij het uitgeven van boeken houdt. Rondom de verschijning van een boek kan het best zijn dat hij bijvoorbeeld samen met anderen een culinaire workshop organiseert. Een andere in het oog springende activiteit is ‘Gaon etten’, dat hij samen met Weevers Grafimedia en Hotel Villa Ruimzicht vorig jaar opstartte. Een ‘restaurant voor een dag’ op verschillende bijzondere locaties in het Achterhoekse landschap. Deelnemers kunnen zich aanmelden voor het evenement en krijgen dan een verrassingsmenu met streekproducten voorgeschoteld door een chef-kok. Woudenberg: “Vorig jaar zijn we begonnen met zes edities en het slaat echt aan, we hadden elke keer ongeveer 150 tot 180 deelnemers. Je kunt het eigenlijk een soort ‘pop-up restaurant’ noemen. Je zit met z’n allen aan lange tafels, bijvoorbeeld tussen de koeien, in de uiterwaarden of in een wijngaard. En tussen de gangen door zorgen we voor Achterhoekse culturele activiteiten.”

Gaon-zutphen-aug-2012

Woudenberg heeft niet perse de ambitie om in de toekomst veel groter te worden als uitgever: “Ik wil vooral door blijven gaan met het uitgeven van mooie boeken, dat vind ik het belangrijkste. Daarnaast probeer ik wel altijd mijn horizon te blijven verbreden, partnerschappen aan te gaan. In samenwerking zit vaak de kracht, dat gaat voor mij zeker op. Ik zou ook graag nog verder gaan met andere vormen, bijvoorbeeld met de ontwikkeling van films en apps voor de telefoon.” En het volgende idee is bij Woudenberg inmiddels ook alweer geboren: culinaire zeilarrangementen. Nog een pril plan, maar het gaat er ongetwijfeld van komen.

Zie voor meer informatie: www.kmuitgevers.nl