SBPost in één klap een grote speler in de Achterhoekse postbezorging

SBPost in één klap een grote speler in de Achterhoekse postbezorging

Eerbeek – Sociale werkvoorzieningen hebben het tegenwoordig moeilijk, net als veel andere organisaties die in meer of mindere mate afhankelijk zijn van overheidsgeld. Het economische tij zit niet mee, maar soms levert dat juist weer nieuwe samenwerkingsverbanden op. SBPost in Eerbeek bijvoorbeeld, waar sinds kort de postbezorgingactiviteiten van drie sociale werkvoorzieningen uit de regio zijn ondergebracht. Delta uit Zutphen, Wedeo uit Doetinchem en Hameland uit Lichtenvoorde zagen in 2011 dat het financieel moeilijk zou gaan worden om hun postbezorging voort te zetten. Daarom gingen de drie met de Schotpoort Transport Groep uit Eerbeek in gesprek om te kijken of er een manier was om mensen toch aan het werk te houden. Schotpoort is een bedrijf met veel logistieke ervaring en was daarom een voor de hand liggende partner. In Eerbeek zagen ze wel brood in het idee en zo ontstond Schotpoort Business Post (SBPost), dat nu enkele maanden operationeel is. Een bijzonder bedrijf, waar vanuit de drie organisaties ongeveer 120 bezorgers en een aantal begeleiders gedetacheerd zijn. Allemaal mensen ‘met een afstand tot de arbeidsmarkt’, zoals dat tegenwoordig officieel heet. Door de samenvoeging is SBPost in één klap een grote speler qua postbezorging in de Achterhoek, met een uitgebreid netwerk aan bezorgdepots en afgiftepunten in de hele regio.

Manager Peter Keizer is verantwoordelijk voor het nieuwe bedrijfsonderdeel van Schotpoort. “Na het eerste gesprek met de sociale werkvoorzieningen in 2011 hebben we nog een aantal sessies gehouden om te kijken wat er mogelijk was. Wij zagen er wel wat in en in september 2012 hebben we daarom een gezamenlijke intentieverklaring opgesteld. Daarna hebben we veel tijd gestopt in een plan van aanpak.” Dat resulteerde uiteindelijk in de start van een bijzonder nieuw project. In december begonnen de mensen van Hameland in Eerbeek, in januari die van Wedeo en de komst in februari van het personeel van Delta was het slotstuk van een lang proces. Keizer: “Het was daarbij erg belangrijk om zorgvuldig en gefaseerd tewerk te gaan, want het gaat toch om kwetsbare mensen en we wilden graag dat er zo min mogelijk spanning zou ontstaan. Bovendien moesten klanten ook geen last hebben van de veranderingen.”

Een lastig proces, want het vraagt nogal wat om de dagelijkse verwerking van ongeveer 10.000 tot 30.000 poststukken per dag in goede banen te leiden. Peter Keizer heeft dan ook hectische weken achter de rug. “We hebben eerst veel gekeken bij andere bedrijven. Je wilt een zo efficiënt mogelijk sorteerproces, maar er moet ook rekening gehouden worden met de beperkingen die mensen hebben.” Keizer is trots op het resultaat en laat zien hoe dat sorteerproces in het centrale sorteercentrum in Eerbeek werkt. Er zijn mappen met duidelijke instructies gemaakt voor de verschillende frankeringen en grote schappen waar de post op postcode geselecteerd wordt. “De basis ligt er, nu gaan we kijken hoe het nog beter kan. Het doel is om bedrijven en overheden die klant bij ons zijn te ontzorgen van alle postkameractiviteiten. Wij halen eventueel post op, wegen, frankeren en stempelen en zorgen voor een snelle bezorging, dus klanten hoeven in feite niets meer zelf te doen.” Om dat in goede banen te leiden heeft SBPost een heel netwerk aan bezorgdepots, verspreid over de Achterhoek. Post die buiten het bezorggebied moet worden afgeleverd gaat naar Post NL, de rest wordt dagelijks in alle vroegte via de depots door de mensen van SBPost bezorgt. Ook is er inmiddels een elektrisch wagentje aangeschaft die op een milieuvriendelijke manier rondrijdt met de dagelijkse post. De bezorgdepots bestonden al onder de oude sociale werkvoorzieningen. Om het klanten nog makkelijker te maken is SBPost nu ook bezig met het opstarten van afgiftepunten voor post. Keizer: “Die zijn er al in Hengelo en Vorden, binnenkort komt er ook zo’n punt bij boekhandel Hendriks hier in Eerbeek. Het is de bedoeling dat er nog meer van die afgiftepunten gaan komen, zodat klanten gemakkelijk in hun eigen omgeving de post kwijt kunnen.”

De nieuwe aanpak is volgens Keizer succesvol. “We hebben in de hele Achterhoek nu meer dan 500 klanten. Sinds we gestart zijn hebben we ook alweer enkele tientallen nieuwe klanten binnengehaald en we hopen dat verder uit te breiden.” De ambitie is om over een paar jaar 200 bezorgers te hebben en een zo efficiënt mogelijk netwerk voor regionale klanten te hebben. SBPost hoopt zo van verliesgevende (semi-)overheidsactiviteiten een bloeiend bedrijf te maken. Keizer: “We zijn qua organisatie wellicht wat meer op efficiëntie gericht dan de drie sociale werkvoorzieningen, dat helpt natuurlijk wel. We gaan bijvoorbeeld ook wel bekijken of het handig is om alle bezorgdepots handhaven. En verder hebben we natuurlijk ook veel logistieke ervaring door onze koeriersactiviteiten. Ook daar hebben we nu met SBPost voordeel van.”

Henk van Gijtenbeek is één van de medewerkers die sinds kort bij SBPost werkt. In het sorteercentrum is hij de laatste stukken aan het sorteren voordat hij zijn dagelijkse route op de fiets gaat afleggen. Door weer en wind gaat hij op pad, beladen met volle fietstassen. Van Gijtenbeek: “Ik werkte eerder bij Delta en deed daar hetzelfde werk, eigenlijk is er niet veel veranderd. Er zijn wat nieuwe mensen, maar de basis is hetzelfde. Het bevalt me goed hier. Ik woon zelf in Eerbeek en voor mij is het werk nu dus zelfs dichterbij.” Van Gijtenbeek werkte al jaren voor Delta, waar hij verschillende werkzaamheden uitvoerde. De laatste twee jaar zat hij bij de postbezorging. “We hoorden de laatste tijd wel dat er waarschijnlijk wat ging veranderen. Ik ben vooral blij dat we gewoon hetzelfde werk kunnen blijven doen.”