Webwinkelen heeft de toekomst

Zutphen – De economische crisis grijpt overal om zich heen en dat heeft uiteraard zijn weerslag op het bedrijfsleven. Omzetten dalen en faillissementen stijgen. Er is één soort bedrijven waar dit alles geen vat op lijkt te hebben: de webwinkels. Nederlanders kopen de laatste jaren steeds meer online in plaats van in een fysieke winkel. De voordelen zijn dan ook duidelijk: we hoeven niet meer de deur uit voor onze aankopen en vergelijken op prijs en kwaliteit is via internet vaak gemakkelijker.

De toename van het aantal aankopen via internet zet velen ertoe aan om zelf een webwinkel te beginnen, om zo een graantje mee te pikken van het succes. Met wisselend succes, want veel internetondernemers houden er ook na een paar jaar weer mee op.

Lochemer Arjen de Jong startte vorig jaar zomer met zijn website www.survivaloutdoor.nl , waar hij veel outdoorartikelen verkoopt. Er was in die periode sprake van dat de militair door bezuinigingen bij defensie zijn functie zou verliezen en de webwinkel zag hij als een alternatief om inkomsten te genereren. De Jong: “Het mooiste zou zijn om een outdoorwinkel te hebben, maar dat zit er niet in. Het leek me altijd al wat om een webwinkel te beginnen en met outdoor-artikelen heb ik wel wat door mijn werk en mijn affiniteit met survival. Iets anders dan dit had ik ook niet willen doen, je moet wel iets hebben met wat je verkoopt. Ik test zelf veel producten voor ik ze aanbied.”

De Jong behield zijn baan bij defensie en woont en werkt doordeweeks in Duitsland. “Dat maakt het soms wel wat hectisch, maar mijn verloofde Marlies helpt ook mee. We doen het er nu bij, maar hebben afgesproken dat wanneer we kinderen krijgen Marlies meer met de webwinkel aan de slag zal gaan.” Het loopt tot nu toe aardig met de verkoop, maar nog niet zoals de Jong stiekem misschien wel gehoopt had. Gemiddeld trekt hij ongeveer honderd bezoekers per dag. “Toch zijn we wel tevreden over hoe het nu gaat. We houden er een leuke zakcent aan over en kunnen in de toekomst altijd nog gaan uitbreiden.”

De Jong heeft alles wat hij aanbiedt op voorraad. In een kamer en op de zolder staan stellingkasten vol met messen, slaapzakken en kookgerei. Hij stopte in het begin dan ook behoorlijk wat spaargeld in zijn onderneming. “Ik geloof niet in dropshipping, wat veel wordt gedaan. Dat houdt in dat iemand een product pas bij de fabrikant besteld zodra er een order binnenkomt. Ik heb zelf alles op voorraad en ken mijn producten goed.” Die artikelen verzend de Jong op twee manieren: met een hoger verzendtarief bij directe verzending en een laag tarief voor de vaste verzending op vrijdagmiddag. “Ik had verwacht dat veel mensen iets meer zouden betalen voor directe verzending, maar gek genoeg kiest 95 procent voor het lage tarief.”

Zijn website wil de Jong binnenkort gaan veranderen. “Ik ben er niet helemaal tevreden over. Ik wil het straks zo hebben dat ik geautomatiseerd aan voorraadbeheer kan doen, zodat klanten ook kunnen zien of een product voorradig is of niet.”

webwinkel

Irma en Cindy van der Graaf-Zweers zijn al wel fulltime bezig met hun webwinkelactiviteiten. Met hun Eerbeekse bedrijf Webcompanies heeft het echtpaar inmiddels al een hele rij webwinkels onder hun hoede, zoals: www.presentsathome.nl , www.yourmailbox.nl en www.krabpaalwebshop.nl Het verhaal van de twee is zonder meer een enorm succes te noemen. In 2007 begonnen postbezorgster Irma en kraamverzorgster Cindy met hun webwinkel presentsathome. Irma: “We verkochten al wel eens wat via marktplaats, maar op een gegeven moment dachten we: waarom gebruiken we ons spaargeld niet om een webwinkel te beginnen? Mijn vader was ook ondernemer, dus het zit me wel in het bloed. Ik heel ambitieus, wil me graag bewijzen.” De website met cadeauartikelen begon goed te lopen en in 2009 zegden beiden hun baan op. De woning van de twee begon voller en voller te raken en dus kochten ze vorig jaar februari een bedrijfspand. Inmiddels zijn er tien sites, vier sites in aanbouw, 7000 verschillende artikelen, vijf man personeel, een jaaromzet van twee miljoen euro en een tweede verdieping in aanbouw bovenop het huidige bedrijfspand aan het Kerkpad. Een indrukwekkend succesverhaal.

Het bedrijfspand in Eerbeek puilt nu alweer uit. Overal staan brievenbussen, skelters, rollen folie en cadeauartikelen. Sommige personeelsleden staan artikelen in te pakken of lopen in het magazijn rond, anderen zitten achter de computer in de kantine, die nu tijdelijk ook als kantoor dient. Cindy: “Irma is fulltime bezig, vooral met de inkoop. Ik richt me naast administratieve werkzaamheden ook op het huishouden en de zorg voor onze zoon Finn.”

Een gemeenschappelijke noemer voor de producten die de twee verkopen is er niet. Irma: “Maar het zijn vaak wel dingen die naar onze smaak zijn, met veel kleur. Als een product goed blijkt te lopen maken we er een aparte site voor. En soms komen we ergens toevallig bij. Zo zocht ik een skelter voor onze zoon, maar er bleken alleen maar van die hele grote te vinden zijn. Toen zijn we dat zelf maar gaan doen.” De producten kopen de twee in grote hoeveelheden in China in. Irma: “In het begin wilden grote merken niet met ons samenwerken, maar als je op een gegeven moment een naam hebt opgebouwd en een bepaalde omzet hebt willen ze wel. Het is fijn zakendoen met Chinezen en ik kan zo goed concurreren met de prijs. Hoewel we ook weer geen prijsstunters zijn.”

Het succes van hun bedrijf vinden de twee zelf ook moeilijk te verklaren. Cindy: “Ik denk wel dat we nog net in een goede tijd zijn begonnen, dat scheelt. En verder investeren we veel in online adverteren. Als je niet goed vindbaar bent op internet kom je er nooit.” Irma: “Mensen in onze omgeving zien ons succes en beginnen soms zelf ook een webwinkel. Maar er blijven er veel op hetzelfde bescheiden niveau hangen, vooral ook omdat ze niet echt durven te investeren in advertenties en vindbaarheid op internet. Wij durven af en toe wel risico te nemen, anders red je het niet.” Waar het succesverhaal van het Eerbeekse stel gaat eindigen weten ze zelf ook nog niet. Irma: “Maar voorlopig gaan we lekker door. We werken hard, maar kunnen er ook goed van leven. Ik heb zelf de ambitie om in de top honderd van grootste webwinkels in Nederland te komen en daar zijn we aardig naar op weg.”

***

Meer dan 30.000 webwinkels in Nederland
Het aantal webwinkels in Nederland groeit jaarlijks. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org schat de jaarlijkse aanwas tussen 2005-2009 op ongeveer 2.500 nieuwe webwinkels per jaar. Na 2009 is het aantal webwinkels aanzienlijk toegenomen. In 2011 kwam het aantal webwinkels die producten of diensten verkopen aan consumenten uit op 37.500.
De raming van Thuiswinkel.org is beduidend hoger dan het aantal bij de Kamer van Koophandel geregistreerde webwinkels. De Kamer van Koophandel heeft alleen die webwinkels ingeschreven die zich als webwinkels registreren. Veel ondernemingen in het klein-, midden- en grootbedrijf vallen daarbuiten, omdat zij in andere indelingen vallen en daarom niet als webwinkel geregistreerd staan.

Groei online winkelen
Vooral 2007 was een ‘topjaar’ met een omzetgroei van bijna 38% ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook in 2012 is de online omzet ondanks de crisis weer met 9% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2013 wordt een groei van 8% van de online markt verwacht naar een jaaromzet van €10,5 miljard.

Bron: Thuiswinkel.org