Wim Brock doet oude tijden herleven

Wim Brock - T-Ford

Zutphen – Wim Brock is een druk man. Naast zijn werkzaamheden als eigenaar van zijn gelijknamige Zutphense timmerbedrijf en meubelmakerij stopt hij sinds anderhalf jaar veel van zijn vrije tijd in het nabouwen van een oude bus van het model T-Ford. De bus is een exacte replica van de bussen van de Zutphen Eefde Gorsselsche Omnibus (Z.E.G.O.) die hier tot midden jaren ‘30 in de regio hebben rondgereden. Achterin de werkplaats van zijn bedrijf aan de Weg naar Laren staat het bovenstel waar Brock en zijn trouwe medewerkster Wilma nu al heel wat uren werk in hebben gestopt. In de loop van dit jaar zal de bus af zijn, maar nu al beginnen de contouren duidelijk zichtbaar te worden.

Brock is een fervent bouwer van oldtimers en bouwde of restaureerde in het verleden onder anderen al een caravan uit de jaren ’20, een A-Ford uit 1930 en een Morris 8 uit 1939. De T-Ford is echter zijn pièce de résistance. Brock: “Ik wou deze bus altijd al eens bouwen. Ik heb nog tekenschriften van toen ik een jaar of acht was en daar tekende ik al dit soort wagens. Mijn oom was vroeger smid bij de Geldersche trammaatschappij in Doetinchem, dus daar zal ik het ook wel een beetje van hebben. De liefde zat er bij mij dus al vroeg in, maar het is behoorlijk duur om zo’n T-Ford te kopen.” Op een dag zat het Brock echter mee, want de Zutphenees kon een origineel onderstel uit 1921 kopen en begon in oktober 2011 aan zijn nieuwe project.

“Er staat nog een origineel exemplaar van deze bus bij de Stichting Historisch Streekvervoer in Winterswijk en daar maak ik nu een replica van.” Brock gaat daarbij zorgvuldig te werk, want alles moet kloppen. Het werk begon dan ook met veel foto’s maken en maten opnemen van het origineel en die foto’s zorgvuldig archiveren om alles precies hetzelfde na te kunnen bouwen. Vervolgens ging een groot deel van de vrije uren op aan het bouwen van de bus. Het geel-zwarte gevaarte ziet er van buiten al af uit, maar van binnen wordt er nog flink geklust. Aan beide zijden bevinden zich bankjes waar de passagiers in de vooroorlogse jaren zaten, op weg naar hun bestemming. Het onderstel staat nog in Brocks’ bedrijfshal op de Revelhorst en zal eronder worden geplaatst zodra het bovenwerk af is.

Brock: “Ik heb altijd al een fascinatie voor oude technieken en materialen gehad, vind het boeiend om te zien hoe mensen vroeger dingen bouwden. Ik heb nu bijvoorbeeld het oude slot van de deur exact na laten maken door een gepensioneerde metaalbewerker die ik ken. Zo’n slot kun je natuurlijk nergens meer krijgen, maar ik vind het prachtig om te zien hoe zoiets in elkaar zit. Bovendien vind ik het mooi om iets bij te kunnen dragen aan ons culturele erfgoed.” Brock is nog op zoek naar mensen die meer weten over de Z.E.G.O. of wellicht nog een oude chauffeurspet op zolder hebben liggen. Elke informatie hierover is welkom.