Zelf je huis verkopen neemt vlucht

zelfverkopen

Zutphen – In een tijd waarin we op de kosten moeten letten en steeds individualistischer zijn geworden lijkt het voor de hand te liggen: zelf je huis verkopen. Want waarom nog veel geld betalen aan een makelaar die dingen doet die we zelf ook kunnen? Zo eenvoudig blijkt het in de praktijk nog niet altijd te liggen en dus kiezen steeds meer mensen voor de tussenweg: internetmakelaardij. Wel een makelaar, maar vaak met uitgeklede diensten en dus bijna net alsof je je huis helemaal zelf verkoopt. Een uitkomst vinden sommigen, zoals bijvoorbeeld de Lochemse Lisette Sevens. De oud-olympisch hockeykampioene verhuisde tweeënhalf jaar geleden vanuit het westen naar de Achterhoek. Een prachtig ruim huis uit 1949 kocht ze, met een flinke tuin erbij. Precies waar ze naar op zoek was, rust en ruimte. Maar door het vele vrijwilligerswerk dat de gepensioneerde Sevens in de Randstad doet voor een internationale organisatie bleek het toch niet zo praktisch. Afgelopen najaar hakte ze de knoop door om weer terug te gaan, naar Haarlem. “Maar ik hoorde dat de courtages van makelaars hier best hoog lagen en toen ben ik maar eens gaan googlen naar andere opties.” Al snel kwam de site www.zelfverkopen.nl als kandidaat uit de bus, een Amsterdamse internetmakelaar die in korte tijd tot een van de grootste van het land uitgroeide. Eén telefoontje heeft ze maar gepleegd, de rest van het contact verliep via de mail. Het huis kwam ging onlangs in de verkoop met een vraagprijs van 274.000 euro. Belangstellende heeft Sevens nog niet gehad, maar toch bevalt de verkoop via internet nu al. “Over de essentiële dingen krijg je goede tips. Ik werk veel thuis en kan dus best zelf rondleiden. Een vriendin van me is goed in onderhandelen, dus dat komt straks mooi uit. En de tekst voor internet schreef ik zelf.”

Ook in Ruurlo hebben Tonnie en Gerkje Goorman-Hijlkema hun huis via internet te koop staan. “Vooral om financiële redenen. Als je huis voor langere tijd te koop staat is het gewoon veel goedkoper, bij een makelaar komen er dan veel extra kosten. Nu waren we eenmalig 625 euro kwijt.” Het stel hoopt aan het einde van het jaar van hun pensioen te kunnen gaan genieten in Friesland, Gerkjes streek van herkomst. Om die reden zetten de twee al een jaar geleden hun huis te koop, maar echt haast met verkopen hadden ze niet. “We wisten zelf niet hoe je zoiets aanpakt, maar de kinderen vertelden erover en die waren wel tevreden.” Zoon Erik verkocht al twee keer zijn huis via de website Makelaarsland. Behalve het financiële aspect vond hij ook de controle prettig. “Je kunt zelf bekijken hoe vaak je advertentie bekeken wordt en ook de bezichtigingen plannen op een moment dat het uitkomt.”

Zelfverkopen.nl

Marlene Kroet startte begin 2011 samen met haar partner, die al makelaar was, zelfverkopen.nl op. In korte tijd groeide de internetmakelaar qua omvang door naar de top tien in Nederland, op een totaal van ongeveer 45.000 makelaars. Kroet: “We zagen de trend dat mensen graag steeds meer zelf willen doen, maar de makelaardij is vaak nog heel traditioneel georganiseerd. Er wordt een rookwolk opgetrokken rondom de benodigde kennis en dat is helemaal niet nodig vonden wij.” Het bedrijf biedt klanten verschillende pakketten aan met meer of minder diensten. Rondleiden doen mensen altijd zelf, maar het maken van foto’s, het voeren van de onderhandelingen en het afhandelen van de papierwinkel zijn optioneel. Op die manier houdt het bedrijf de kosten voor de klant laag. Bovendien wordt de advertentie ook op Funda gezet, een voorrecht dat voorbehouden is aan NVM-makelaars. Kroet: “Onze ervaring is dat mensen het beste zelf kunnen rondleiden, zij weten het meeste van hun huis en veel mensen vinden het echt leuk om te doen. Soms ontstaat er zelfs bijna een vriendschappelijke band, wat dan de onderhandelingen natuurlijk wel weer iets lastiger maakt.” Kroet gelooft in de toekomst van internetmakelaardij en de toegenomen zelfstandigheid van huizenverkopers: “Er is natuurlijk altijd een groep mensen die de verkoop via een traditionele makelaar prettiger vindt, vanwege bijvoorbeeld een drukke baan.  Maar er verandert veel, de makelaardij moet echt om. Er zitten heus goede bij, maar er wachten er nog teveel op het einde van de crisis om vervolgens op de oude voet door te kunnen gaan. De tijden zijn veranderd.”

Ten Hag

Directeur Wim Rijsemus van Ten Hag Makelaars in Zutphen heeft het eens uitgezocht: vorig jaar werd in Zutphen en Warnsveld  2,6 procent van de huizenverkopen via internet gedaan. Een relatief klein aandeel nog. Rijsemus: “Ik denk wel dat we hier in het oosten wat traditioneler zijn, het gebeurd in de Randstad veel meer . Wij gaan zelf in elk geval geen deeldiensten aanbieden en ik verwacht eerlijk gezegd ook geen enorme verschuiving naar internet. We zullen wel met de tijd mee moeten gaan door bijvoorbeeld gebruik te maken van social media en ik wil best toegeven dat dat nog beter kan.” In internetverkoop ziet hij ook nadelen: “Mensen vinden hun huis toch al snel het mooiste van de straat, wij stellen ons daar wat neutraler in op, geven een eerlijk oordeel. Bovendien kennen wij koper en verkoper persoonlijk en kunnen dus beter inspelen op behoeften.” Ten Hag is de grootste makelaar in Zutphen en Rijsemus is er blij mee dat het kantoor de afgelopen moeilijke tijd relatief goed is doorgekomen. “Onze persoonlijke betrokkenheid is onze grote kracht. Zeker bij biedingen vinden mensen het toch vaak prettig als ze met deskundigen kunnen sparren..”