De zzp’er is in opmars

Zutphen – Tot een aantal jaren geleden hoorde je er nooit wat over, de zzp’er. Ze waren er natuurlijk wel, de kleine winkeliers die zelf in de zaak stonden. Maar tegenwoordig lijkt er meer aan de hand te zijn met de zelfstandige zonder personeel, het gaat niet alleen om een modewoord. In een tijd waarin steeds meer flexibilisering van arbeidskrachten wordt verlangd lijken zzp’ers een nieuwe positie in te nemen. Zijn ze de vernieuwende voorhoede van een veranderende arbeidsmarkt of is het vaak een noodgedwongen keuze bij gebrek aan vaste banen? Het laatste zal zeker in sommige gevallen opgaan, maar vaker lijkt het een werkvorm te zijn die goed aansluit op de veranderende omstandigheden op de arbeidsmarkt, zo blijkt ook uit enkele portretten van zzp’ers uit deze regio.

Enkele feiten over zzp’ers op een rij:

– Landelijk gezien zijn er vooral veel zzp’ers werkzaam in de zakelijke dienstverlening en de bouwsector.

– Tussen 2002 en 2012 nam het aantal zelfstandigen met ruim 200.000 toe. Deze groei werd in zijn geheel veroorzaakt door de toename van het aantal zzp’ers

– In het eerste kwartaal van dit jaar waren er 772.000 zzp’ers, op een totale beroepsbevolking van 7.270.000 mensen

– Daarvan zijn er 499.000 mannen en 273.000 vrouwen

– Zzp’ers wijken qua opleidingsniveau niet af van de rest van de bevolking

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek

 

Olga Kruidhof

ZZP - Olga Kruidhof

In 2009 zegde ze haar baan op als communicatieadviseur bij een reclamebureau om social media marketeer te worden. Tot op heden heeft de Zutphense daar nog geen moment spijt van. Ook de zorg voor zoon Kjeld is door haar ondernemerschap goed te combineren met het werk en de vaste baan van haar partner. De opdrachten kwamen vanaf het begin direct al goed op gang, het eerste jaar verdiende ze evenveel als toen ze nog in vaste dienst werkte. Toch was het nooit Kruidhofs droom om zelfstandig ondernemer te worden. “In 2009 kwamen de social media ineens heel hard opzetten. Het leek me leuk om daar iets mee te gaan doen, maar er was eigenlijk niets. Toen ben ik een businessplan gaan schrijven en daar kwam mijn bedrijf Social Matters uit voort.” Kruidhof adviseert verschillende bedrijven en instellingen hoe ze het beste gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld Facebook en Twitter en neemt desgewenst ook de implementatie voor haar rekening.

Ondertussen kwam ze in contact met enkele Zutphense ondernemers die samen wilden gaan werken en zo raakte ze betrokken bij de coöperatie Coopkracht. Sindsdien werkt Kruidhof vanuit het gezamenlijke pand van het collectief aan de Berkelkade. Kruidhof: “Dat werkt erg goed. We versterken elkaar en doen ook soms gezamenlijke opdrachten.” Oorspronkelijk was ze van plan om na een paar jaar personeel in dienst te gaan nemen, maar daar is ze door de samenwerking bij Coopkracht vanaf gestapt. “Met personeel ben je weinig flexibel, ik kan nu veel sneller reageren op de markt. Bovendien hebben ondernemers automatisch al veel meer de gerichtheid op wat er in die markt speelt heb ik gemerkt.”

Opdrachten haalt ze binnen door hard te werken aan haar netwerk en zelf aan acquisitie te doen. “Ik benader bedrijven waarvan ik denk dat ik iets voor ze kan betekenen, vaak staan ze daar wel voor open.” In de toekomst wil Kruidhof meer concepten gaan bedenken en minder uurtje-factuurtje advieswerk gaan doen. “Het is hard werken als zzp’er, je moet je realiseren dat je een duizendpoot moet zijn en weinig vrij bent. Maar je ziet vaak wel dat zelfstandig ondernemers erg gemotiveerd zijn, uiteindelijk is het het wel waard.”

Jochem Veldmaat

Ondernemershuis - ZZP

Al tien jaar is hij bezig met zijn uit de hand gelopen hobby. Een paar klussen tijdens zijn studie hogere ICT groeiden uit naar Veldmaat ICT, het bedrijf waarmee zzp’er Jochem Veldmaat vanuit Lochem webdesign en webapplicaties ontwikkeld. Voor enkele grote klanten verzorgd hij de complete backoffice en daarnaast heeft hij veel kleinere bedrijven uit de wijde omtrek als klant. “Het bevalt me goed, hoewel ik het nooit zo gepland had. Omdat ik al tijdens mijn studie begon met klussen is de bal deze kant op gerold.”

Op het moment heeft Lochemer Veldmaat wel een parttimer aan het werk via een payroll-constructie, maar groter hoeft hij niet te groeien. Klanten haalt hij deels binnen door advertenties en sponsoring, “Maar de beste reclame is toch het afleveren van goed werk. Ik heb nog steeds klanten van tien jaar geleden, dus dan doe je toch iets goed. Het is een beetje jojoën: soms haakt er eens een klant af en regelmatig komt er ook weer wat bij.”

In eerste instantie werkte Veldmaat vanuit huis, maar dat beviel na een tijdje niet meer. “Je wilt toch een representatieve ruimte om klanten te ontvangen en het is ook prettiger voor de verhouding werk en privé om niet thuis te werken.” En dus ging hij op zoek naar kantoorruimte, maar dat bleek nog lastiger dan gedacht. In Lochem bestonden er enkele jaren geleden nog geen verzamelgebouwen voor kleine bedrijfjes, de bestaande kantoorruimtes waren vaak veel te groot. Veldmaat hield zijn ogen en oren open, tot de makelaar met een pand aan de Haalmansweg aan kwam zetten. Samen met enkele bevriende zzp’ers ging hij om de tafel en al snel was ondernemershuis de Sibbe geboren. Veldmaat: “We zitten hier nu met drie ondernemers en dat gaat erg goed, we werken veel samen. Ook verhuren we vergaderruimte en een flexplek. Door die flexibiliteit en samenwerking heb je weinig overhead en kun je als ondernemer makkelijker concurrerende tarieven hanteren.”

Birgit Filippini

Coopkracht - ZZP

Als interieurarchitect is ze veel op pad om klanten op te zoeken. De Zutphense Birgit Filippini werkte lang voor verschillende architectenbureaus, maar besloot in 2000 om voor zichzelf te beginnen. Kantoren, horecagelegenheden en particulieren bedient ze door concepten aan te leveren in overleg met de klant. Filippini is een echte wereldreiziger en woonde al op Curaçao en in Italië. Naast een grote horecaketen heeft ze ook op Curacao nog altijd veel klanten en dus is ze vaak van huis. Filippini: “Als gescheiden moeder van drie kinderen is dat soms lastig te combineren, maar het voordeel als ondernemer is wel dat ik redelijk flexibel mijn tijd in kan delen. Ik werk vanuit huis, dat scheelt ook.” Hard werken was ze vanuit de architectenwereld altijd al gewend, dus daar veranderde het ondernemerschap weinig aan. “Het is een hard wereldje en het duurt vaak lang voordat je het hebt zoals je het wilt hebben.” Filippini is in Zutphen ook bij ondernemerscoöperatie Coopkracht betrokken als lid, hoewel ze dus niet vanuit het pand werkt. “Maar ik ontvang er soms klanten en verder is het prettig om te sparren met anderen. Er ontstaan hier veel mooie nieuwe ideeën doordat je met elkaar nieuwe inzichten opdoet.”

Op dit moment heeft ze geen fulltime inkomen uit haar werkzaamheden als interieurarchitect, per maand heeft ze een of twee opdrachten. “Soms is dat alleen het maken van een schetsontwerp en soms ben je bij het hele bouwproces betrokken.” Filippini is er wel tevreden mee: “Ik ben niet heel streberig qua ambities. Ik vind het mooi werk om te doen, want een goed binnenmilieu bepaalt of je je ergens lekker voelt. ”